Želite isprobati neke od najboljih alata i aplikacija za moderno poslovanje? Posjeti ICT Marketplace
U praksi

Financirajte se online: detaljni vodič kroz crowdfunding kampanju

kako-pokrenuti-crowdfunding-kampanju
BizIT
Autor: BizIT

Hrvatske kampanje u 2016. godini prikupile su 2.3 milijuna kuna, odnosno 13 milijuna kuna ukupno u posljednjih nekoliko godina.

Staviš oglas za svoj proizvod, ljudi to kupe, tebi sjedne lova i to je to. Kada bi crowdfunding doista tako izgledao zar ga ne bi iskorištavali ama baš svi u potrazi za boljom zaradom? Iako na prvi pogled može zvučati kao obična online trgovina, crowdfunding kampanja puno je više od toga, zato joj pristupite ozbiljno i bez podcjenjivanja. Prvu prepreku može vam postaviti sama stranica na kojoj ste planirali pokrenuti svoju akciju, s obzirom da većina njih dobro prouči svaki zahtjev prije nego ga odobri. Postavljanje kampanje na najvećim svjetskim portalima za financiranje putem mnoštva zahtjeva detaljno planiranje i posvećenost, a nakon što se upoznate sa svim prednostima i manama ovog sustava, proučite naš vodič za uspješnu crowdfunding kampanju.

Prije kampanje definirajte svoj brend

Jednom kada vaša kampanja uspije, nema natrag, upravo ste pokrenuli vlastiti posao i morate ispuniti obećanje dano svima koji su vas podržali. Zato sjednite, sastavite svoj poslovni plan i definirajte očekivanja. S obzirom da podršku tražite u virtualnom svijetu, budite sigurni da ste u njemu i prisutni. Rezervirajte svoju domenu na vrijeme, pripazite da je jednostavna i dostupna, te postavite sav relevantni sadržaj na web stranicu. Jednom kada krenete, natpis „u izradi“ više nije opcija. Razradite vlastiti logo i postavite profile na društvenim mrežama i budite sigurni da ih imate pod kontrolom barem mjesec dana (iako stručnjaci savjetuju čak 6 mjeseci) prije pokretanja kampanje. Oni će, zajedno s newsletterom, biti vaša prva i najvažnija baza za skupljanje obožavatelja i interakciju s osobama ključnim za vašu online strategiju, bilo da se radi o blogerima, novinarima ili mogućim suradnicima. Uspijete li njih uvjeriti da postanu vaši prvi donatori, šanse za uspjeh porast će vam i nekoliko puta.

kako-pokrenuti-crowdfunding-kampanju-8

Prezentacija je najvažnija

Važan dio cijelog procesa je i vaša priča, bilo da se radi o načinu na koji ste došli do ideje ili životni put koji vas je do toga doveo. Tu je i proizvod koji mora zaintrigirati maštu i natjerati ljude da ga zamisle kao dio svog života bez kojeg više ne mogu. Na tržištu može postojati nekoliko sličnih proizvoda, ali vaš se mora po nečemu izdvajati. Ako vi ne znate zašto je poseban, kako će drugi znati?

Ovo je trenutak kada ne smijete štediti. Bilo da platite stručnoj osobi ili zamolite (stručnog) prijatelja za uslugu, način na koji ćete prezentirati svoj proizvod je ključan. Za to imate samo jednu šansu, zato je nemojte potratiti. Fotografije i video zapisi moraju biti dio dobro osmišljene cjeline, odlične kvalitete i zanimljivog pristupa, te pokazivati sve prednosti onoga što predstavljaju.

kako-pokrenuti-crowdfunding-kampanju-7

Vaš profil mora osvajati na prvu

Prva stvar koju posjetitelj stranice vaše kampanje vidi su naslov i podnaslov. Budite kreativni i ne ponavljajte izraze koje ste već iskoristili. Naslov neka bude kratak, dok ćete u podnaslovu reći što nudite i koji vam je cilj. Vrlo često korisnici znaju bez cilja pregledavati što se nudi na ovakvim stranicama, zato je važno da se vaša poruka izdvaja od ostalih. Iz istog razloga za vašu „profilnu“ sliku odaberite najbolju sliku vašeg proizvoda – ona je ta koja će privući najviše znatiželjnika. Ona bi u jednom kadru trebala ispričati cijelu vašu priču.

No za svaki slučaj ispričajte ju i vlastitim riječima. Uključite i koji detalj koji vas čini čovjekom, a ne samo statističke podatke koji govore o korisnosti onoga što nudite. Korisno je dobro, ali to neće natjerati ljude da se povežu s vama i požele vam pomoći.

Nikako nemojte zaboravit kratki i informativni pitch video. On bi trebao informirati, ali i zabaviti gledatelja, a kratka forma omogućit će vašim obožavateljima da ga jednostavno dijele putem društvenih mreža. Zato pripazite da njegov format bude kompatibilan sa svim platformama. Prikažite svoj proizvod u okruženju u kojem najbolje funkcionira, a po mogućnosti uključite i sebe – ljudi vole vidjeti kome daju novac.

 

Prilagodite kampanju svojim mogućnostima

Za početak budite skromni. Neka iznos koji tražite bude realan kako bi mogli doista proizvoditi sve što želite, ali nemojte pretjerati s cifrom koju tražite. Tu je uvijek i psihološki moment – ako tražite 500 dolara (najniža svota), a dobijete 50000 dolara, to je već priča i za medije koji prate tech scenu i koji bi vam mogli pomoći pri marketingu. S druge strane, tražite li 50000, a skupite tek 500, to mnogo govori o tome koliko ljudi (ne) vjeruju u vas, a nitko ne želi postati dio gubitničke priče.

Neke stranice omogućavaju odabir fleksibilnog ili fiksnog cilja. Kod fleksibilnog zadržavate novac bez obzira postignete li svoj postavljeni cilj, dok kod fiksnog idete na princip „sve ili ništa“. Ne postignete li cilj, novac se vraća onima koji su ga donirali. Fleksibilna varijanta dobra je za one koji znaju da će moći ispoštovati sve narudžbe čak i ako ne ispune zadane parametre, a pogodna je za one koji imaju i druga sredstva financiranja.

Nakon toga postavite svoj rok – datum do kojeg se sredstva trebaju skupiti da bi se moglo krenuti u proizvodnju.  Uzmite u obzir rokove isporuke, kao i sve neradne dane, kako ne bi odmah na početku razočarali one koji su vam najviše pomogli.

 

Nagrade za najvjernije

Omogućite svima koji vam žele pomoći da to naprave onako kako mogu. Od sitnih donacija koje će za nagradu imati neki digitalni sadržaj ili simboličnu zahvalu, preko realne cijene vašeg proizvoda (s uključenim popustom za prve kupce, naravno), pa sve do „ekstremnih“ nagrada za velike donacije. Ponudite sve što možete – od osobne zahvale uživo, do posjeta lokaciji na kojoj se odvija proizvodnja ili vikend druženje s cijelim timom. Što su nagrade kreativnije, interes je veći.  Imajte na umu da najviše ljudi odabire sredinu – razumnu donaciju, za razumnu nagradu, zato budite sigurni da ih možete dovoljno i napraviti. Odaberite i jednu nagradu koju ćete izdvojiti od ostalih, kako bi pokazali da baš na takve donacije najviše računate.

Interakcija je ključ kampanje

Od samog početka internet promocije, tijekom trajanja kampanje, a posebno nakon što ista završi, komunikacija je ključ svega. Mailovi koji obavještavaju sve zainteresirane o statusu kampanje, ali i proizvodnje govore o vašoj ozbiljnosti i poštovanju prema onima koji u vas vjeruju. Osvrnite se na prijedloge koje ste dobili od onih koji vas podupiru i ne zaboravite podsjetiti sve koji se nalaze na vašoj listi, a to još nisu napravili, da svakako doprinesu vašoj kampanji. Jednom kada je lansirate, nemojte zapostaviti nove stvari – istraživanje je pokazalo kako najuspješnije kampanje u prosjeku dodaju 15 novih nagrada tijekom svog trajanja. Postoji mnogo načina stimulacije zainteresiranih, poput dodatnih benefita za sve koji dovedu nove donatore ili dodavanja novih mogućnosti samom proizvodu, ukoliko se skupi određena cifra. Mogućnosti je mnogo, samo treba biti dovoljno kreativan.

Crowdfunding u Hrvatskoj

Unatoč velikom interesu prije nekoliko godina, Crowdfunding.hr ističe kako protekla godina i nije bila najbolja za ovu vrstu financiranja što se Hrvatske tiče. Ove godine veliki uspjeh ostvarila je kampanja BBC micro:bit – STEM Revolucija u školama koja je prikupila 290,324 dolara od skoro 2400 ljudi. Prošle  godine pokrenuto je 49 projekata, a tek njih 12 prikupilo je traženi iznos. 2015. godine uspješno je bilo skoro duplo više, njih 23. Prosječna uspješna kampanja imala je 423 podržavatelja, a najveća aktivnost odvijala se krajem godine, kada je veći broj kampanja i završen. Naš najuspješniji projekt bio je Vitastiq, uređaj za mjerenje vitamina i minerala u tijelu, kojeg je podržalo 2652 ljudi, a prikupio je 278,136 dolara. Drugi najuspješniji projekt bio je Buba Bar, prvi hrvatski kafić koji zapošljava osobe sa sindromom Down. Ovu kampanju podržalo je 531 čovjek, a skupili su 16,821 dolar. Treći po redu je 1000 Days of Summer, projekt Tomislava Perka kojeg je 595 ljudi podržalo s 13,256 dolara i omogućilo mu tisuću dana putovanja diljem svijeta. Mogućnosti crowdfundinga doista su brojne, a najbolje savjete možete prikupiti učeći na tuđim iskustvima i prikupljajući informacije od onih koji su prošli cijelu proceduru.

kako-pokrenuti-crowdfunding-kampanju-2

Sadržaj omogućava Hrvatski Telekom

BizIT

BizIT

Skupina autora koja brine o najuočljivijim projektima interneta kao i o projektima plasmana malih i srednjih poduzetnika na istome.

U sklopu skupine autora su oni koji pišu i realiziraju sljedeće teme: internet marketing, internet poslovanje, dizajn za online medije, web stranice, upravljanje društvenim mrežama i kampanje na društvenim mrežama.

Između ostalog njihove pojedinačne uratke možete pronaći na:
tportal.hr, stopostopoduzetnik.hr, t-blog.com.hr i mnoge druge.

Paste your AdWords Remarketing code here