Želite isprobati neke od najboljih alata i aplikacija za moderno poslovanje? Posjeti ICT Marketplace
Bolji u poslovanju

Fiskalizacija od A do Ž – za obrtnike i poduzetnike

fiskalizacija-od-a-do-z-za-obrtnike-i-poduzetnike-1
BizIT
Autor: BizIT

Ful paket svih najvažnijih informacija o provođenju fiskalizacije na jednom mjestu.

Otkad je uvedena 2013. godine, fiskalizacija tjera većinu svojih obveznika na postavljanje dodatnih pitanja i pretraživanje interneta s upitom „jesam li obveznik fiskalizacije“ ili „na koga se odnosi fiskalizacija“, te „što je to fiskalna blagajna“. Kako bi vam olakšali muke, na jednom mjestu prikupili smo najvažnije informacije o fiskalizaciji i svemu što o njoj trebate znati. Pa krenimo redom…

Tko su obveznici fiskalizacije?

Fiskalizacija u prometu gotovinom je skup mjera kojima se omogućuje učinkovit nadzor prometa u gotovini. Obveznici su sve pravne i fizičke osobe koje su obveznici i poreza na dobit (ako moraju izdavati račune). Obveznici su i fizičke osobe obveznici poreza na dohodak po osnovi samostalne djelatnosti, a koji moraju voditi poslovne knjige. Novost je od ove godine da se obveza fiskalizacije nameće i paušalistima. Izuzetak su iznajmljivači soba i postelja putnicima i turistima, te organizatori kampova jer ne obavljaju samostalnu djelatnost u smislu odredbi Zakona o porezu na dohodak, već ostvaruju dohodak od imovine.

Koje su sve obveze obveznika fiskalizacije?

Kako objašnjava Porezna uprava, svi obveznici fiskalizacije dužni su provoditi postupak fiskalizacije, a samo oni obveznici koji naplaćuju račune sredstvima koji se smatraju gotovinom provode i postupak fiskalizacije izdavanja računa putem naplatnog uređaja.

Dakle SVI obveznici, bez obzira na način na koji naplaćuju račune (samo putem transakcijskog računa, u gotovini i putem transakcijskog računa), postupak provedbe fiskalizacije ispunjavaju na način da:

  • donesu interni akt – o poslovnicama i načinu slijednosti računa; interni akt se zadržava kod poreznog obveznika, ne donosi se u Poreznu upravu, ali se predočuje za potrebe poreznog nadzora. (Primjer internog akta 1, primjer internog akta 2)
  • prilagode sadržaj računa – uz već obvezne podatke na računu svi računi moraju sadržavati: datum i vrijeme izdavanja, oznaku operatera kao oznaku osobe koja je izdala račun te oznaku načina plaćanja
  • istaknu naljepnicu o obvezi izdavanja i uzimanja računa na vidljivom mjestu u svom poslovnom prostoru.
    Tu priča za one koji naplaćuju obavljene usluge u isporučena dobra putem transakcijskog računa završava.

No svi obveznici fiskalizacije koji naplaćuju svoje usluge u gotovini ili putem u kombinaciji – putem transakcijskog računa i u gotovini, dužni su, uz gore navedeno,  provode postupak fiskalizacije izdavanja računa putem nabavke prilagođenog naplatnog uređaja (uz korištenje certifikata Fine i internet veze za razmjenu podataka):

  • dostavu podataka o poslovnim prostorima u kojima se naplaćuje gotovinom – kroz uspostavljeni sustav razmjene podataka
  • fiskalizaciju izdanih računa – ovjeru izdavanja računa putem uspostavljene veze za razmjenu podataka
  • održavanje kontinuiteta poslovanja – prekid veze, kvar – nabavka knjige uvezanih računa.

fiskalizacija-od-a-do-z-za-obrtnike-i-poduzetnike-3

Sezonci kao obveznici fiskalizacije

U slučaju sezonskog obavljanja posla, porezni obveznici dužni su provesti postupak fiskalizacije prije početka obavljanja sezonske djelatnosti. Obvezni su donijeti interni akt s podacima o poslovnom prostoru i pravilima o numeriranju računa, te prilagoditi sadržaj i način numeriranja računa. Prilikom prestanka rada u poslovnom prostoru u kojem obavlja sezonsku djelatnost, obveznik je dužan to prijaviti. Zatvaranje poslovnog prostora obavlja se slanjem XML poruke kojom se prijavljuje poslovni prostor, ali s oznakom zatvaranja. Prilikom ponovnog otvaranja istog poslovnog prostora na početku sljedeće sezone potrebno je ponovo prijaviti isti poslovni prostor.

Koje promjene stupaju na snagu od 1. srpnja 2017.

Jedna od većih promjena koje na snagu stupaju sredinom ove godine, uključuju obvezu fiskalizacije za takozvane “paušaliste”, kao i za sve koji obavljaju samostalnu djelatnost. Frizeri, kozmetički saloni, taksisti, mali ugostitelji i trgovci, vučne službe, iznajmljivači sportskih terena, fotografi… Različiti obrti i svi koji obavljaju samostalne djelatnosti morat će nabaviti fiskalnu blagajnu.

Postojeći obveznici fiskalizacije, koji već izdaju račune putem fiskalne blagajne i dostavili su podatke o poslovnim prostorima putem blagajne, moraju ih u periodu od 1. srpnja do 31. srpnja 2017. dostaviti i putem obrasca e-porezne. Obrtnici koji nisu obvezni koristiti sustav e-porezne, podatke dostavljaju u papirnatom obliku, putem obrasca, Poreznoj upravi. Osim dosadašnjih podataka dodani su i oni o vrsti djelatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru, datum prestanka prijave podataka koji se dostavljaju, status poslovnog prostora, te podaci o proizvođaču i održavatelju programa fiskalne blagajne.

Novost je i da nadzor fiskalizacije sada osim Porezne može obavljati i Carinska uprava. Uoče li kršenje zakona, mogu vas novčano kazniti ili privremeno zabraniti rad pečaćenjem, najdulje osam dana.

fiskalizacija-pausalisti-2017-1

Što mora sadržavati račun za fiskalizaciju

Svaki fiskalizirani račun, osim podataka propisanih posebnim propisima, mora sadržavati sljedeće informacije:

  • Vrijeme izdavanja računa (sat i minuta)
  • Oznaku operatera (osobe) naplatnog uređaja
  • Način plaćanja računa (novčanice, kartica, ček, transakcijski račun ili ostalo)
  • Jedinstveni identifikator računa
  • Zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije

Svi ovi podaci moraju biti ispisani na računu bez obzira na način na koji se obavlja naplata, a preslike računa obveznik je dužan čuvati u skladu s odredbama Općeg poreznog zakona i posebnih propisa.

Sastavni dio računa je i njegov broj, koji mora slijediti neprekinuti numerički redoslijed po svakom naplatnom uređaju u svakom poslovnom prostoru. Svake kalendarske godine taj slijed kreće od broja 1, a na računu mora biti iskazan u tri dijela. Prvi je numerički broj, drugi je oznaka poslovnog prostora, a treći broj naplatnog uređaja.

Ne budete li se pridržavali ovih propisa, kazne se kreću od 30 tisuća do 500 tisuća kuna.

fiskalizacija-od-a-do-z-za-obrtnike-i-poduzetnike-2

Koje fiskalne blagajne postoje na tržištu i koju odabrati?

S obzirom da je ove godine Zakon predvidio kazne i za kreatore softverskih rješenja koji se ne budu pridržavali jasnih smjernica, vrlo je važno koga ćete odabrati za partnera u poslu. Hrvatski telekom nudi plaćanje u mjesečnim naknadama, instalaciju i edukaciju na vašoj lokaciji, kao i besplatnu migraciju podataka iz vaše postojeće blagajne.

Odlično rješenje za male poduzetnike i paušalce je Mini fiskalna blagajna, koja nudi najjednostavniji način za fiskaliziranje računa. Dobivate sve u jednom uređaju – blagajnu, pisač, Internet vezu i mogućnost prihvata kartica, a može biti fiksna ili prijenosna. Odaberete li je, za vas se besplatno unosi FINA certifikat i cjenik, te dobivate besplatnu edukaciju za rad s blagajnom. Mini fiskalna prijenosna blagajna ima snažnu bateriju koja traje do 2 dana, a upravo zbog svoje praktičnosti korištenja na bilo kojem mjestu, mini fiskalna prijenosna blagajna idealna je za sve one koji rade na terenu, imaju sezonski ili neki oblik mobilnog posla. Pravi je izbor za veterinare, taksiste, cvjećare ili prodavače na tržnicama, obrtnike na štandovima i slično. Uređaj radi na temperaturama od -10 do 40 °C pa je izvrstan i za ljetnu i zimsku sezonu. Baš kao i za sve kojima je potrebno mobilno izdavanje karata. Bilo da se radi o putničkom prijevozu, parkirnim kartama, kino ulaznicama ili ulaznicama za koncerte, kazališta i izložbe – ne trošite vrijeme svojih klijenata, a ni svoje dragocjene resurse. Ova aplikacija omogućava promjene na licu mjesta, pa tako možete dodati novu rutu, mijenjati dostupna sjedala ili odobravati popuste na terenu.

mini-fiskalna-blagajna-hrvatski-telekomMini fiskalna fiksna blagajna (koja radi putem fiksne internetske veze) primjerenija je onima koji račune izdaju u svojim prostorijama. To su primjerice odvjetnici, tumači, prevoditelji, frizeri, zlatari, porezni savjetnici i slično. Ukratko, svi čiji posao ne zahtjeva odlazak na teren.

Za poduzetnike čije poslovanje je kompleksnije i koji trebaju robno Maxi-fiskalna-blagajna-zaslon-na-dodirposlovanje, najbolje rješenje je Maxi fiskalna blagajna. Baš poput mini fiskalne blagajne i ovdje imate korisničku podršku 24 sata na dan, svih 365 dana u godini i sve u jednom touchscreen uređaju. Blagajna je povezana s robnim poslovanjem i ima integrirano skladište. Tu je i mogućnost jednostavne prijave putem narukvice, pametne kartice ili privjeska. Možete definirati predloške za ispis računa, poput šifre za WiFi ili kontakt adrese za sve pohvale i pokude. Narudžbe se mogu ispisati na više lokacija odjednom, a prilikom izdavanja računa možete odabrati i već pohranjene podatke stalnih klijenata.

Ako su zahtjevi vašeg poslovanja veći, idealno rješenje je profesionalna blagajna. Svoju blagajnu možete kreirati bez velikih početnih troškova i odabrati rješenje prilagođeno svojim potrebama. Bez obzira koju blagajničku opremu odaberete instalacija, korištenje, održavanje opreme i stručna podrška su uključeni u mjesečnu cijenu, baš kao i popravak opreme sljedećeg radnog dana. Blagajničke aplikacije prilagođene su svačijim potrebama, od jednostavnih za uslužne djelatnosti, frizerske salone i slobodna zanimanja, do složenih rješenja za trgovačke djelatnosti s više trgovina i skladišta.

Paketi za fiskalizaciju – gotova rješenja

Ukoliko se ne želite previše zamarati različitim izborima, najjednostavnije je rješenje odabrati paket već prilagođen svim vašim potrebama poslovanja.

  • Mini paket idealan je za izdavanje računa u pokretu i uključuje mini prijenosnu fiskalnu blagajnu.
  • Osnovni paket povoljno je rješenje za male trgovine, kafiće i ordinacije, dok je trgovački paket cjelovito rješenje za trgovine koje uključuje barkod čitač i LCD monitor.
  • Ugostiteljski paket uključuje PC blagajnu, touchscreen monitor i MAXadsl internet, a prilagođen je kafićima i restoranima s posebnom aplikacijom za ugostiteljstvo.
  • Tražite li vrhunsko rješenje za obrte, trgovine i ugostiteljske obrte koji izdaju veliki broj računa, odaberite Premium paket.

Saznajte više!

Sadržaj omogućava Hrvatski Telekom

BizIT

BizIT

Skupina autora koja brine o najuočljivijim projektima interneta kao i o projektima plasmana malih i srednjih poduzetnika na istome.

U sklopu skupine autora su oni koji pišu i realiziraju sljedeće teme: internet marketing, internet poslovanje, dizajn za online medije, web stranice, upravljanje društvenim mrežama i kampanje na društvenim mrežama.

Između ostalog njihove pojedinačne uratke možete pronaći na:
tportal.hr, stopostopoduzetnik.hr, t-blog.com.hr i mnoge druge.