Želite saznati više?

Kontaktirajte nas

Tuga ima sedam faza, put do oporavka ima sedam koraka. Zakoračite na put oporavka i pri tome sačuvajte vaš posao.

Po prirodi, ljudi su emocionalna bića. Kada se događaju pozitivne stvari, prožeti smo pozitivnim emocijama koje često dovode do povećane motivacije i produktivnosti. Međutim, kada su vremena stresna i teška, ponekad može biti vrlo izazovno probleme i negativne osjećaje ostaviti kod kuće i ne dozvoliti da utječu na vaš rad. Bez obzira radite li kod kuće ili u uredu, jeste li zaposlenik ili vlasnik teško je biti produktivan u vrijeme osobne krize. Kada ste suočeni s gubitkom voljene osobe, prolazite razvod braka ili teški prekid veze, gubitak posla partnera… Tuga i tjeskoba koju tada osjećate znatno otežavaju vašu svakodnevicu i radnu sposobnost. Ako ste vlasnik poduzeća, vjerojatno ste već navikli od sebe tražiti maksimalan učinak i visoku razinu produktivnosti, ta vas je samodisciplina i upornost i dovela do vrha.  No bez obzira na to koliko čvrsti bili i koliko god uspijevali emocije staviti postrani, svi smo mi ljudi od krvi i mesa i kad tad ćemo se suočiti s teškim situacijama iz kojih se nećemo moći tako lako izvući, niti davati svoj maksimum na poslu. Takve situacije mogu obeshrabriti čak i najproduktivnije vlasnike ili radnike. Neki su otporniji na tugu, za druge to zna biti znatno teže, no bez obzira na to kako reagirate, vaš posao neće stati i čekati da se oporavite. Potrebno je naći modus operandi za takve dane, tjedne ili mjesece jer obveze neće nestati niti možete očekivati da će ih obaviti netko umjesto vas. No, takve krizne situacije si možete olakšati uz strategije koje će vam omogućiti da održite profesionalnu razinu produktivnosti čak i kad nemate ni snage ni volje ustati iz kreveta. Stručnjaci tvrde da postoji sedam faza tugovanja (šok/poricanje, bol/osjećaj krivnje, ljutnja, depresija, prekretnica, rad na sebi, prihvaćanje/nada) i upravo zato vam predstavljamo sedam koraka za preživljavanje krize i održavanje produktivnosti.

1. Prilagodite (smanjite) svoja očekivanja

Sada je vrijeme da se oslobodite bilo kakvih visokih očekivanja i ambicioznih planova. Čak ni u najboljim vremenima savršenstvo nije moguće, a u doba kad se osjećate loše nemogućnost ostvarenja rezultata samo će vas dodatno obeshrabriti. Umjesto da glumite superjunaka, prihvatite novu stvarnost. Suočavanje s traumatičnim događajima i tuga koja proizlazi iz njih može iznjedriti dramatične emocije kad se najmanje nadate. Vrlo vjerojatno ćete zaboravljati stvari jer ćete biti ometeni lošim emocijama i slabom koncentracijom. Tuga ne pita za rokove i raspored i može vas pogoditi u bilo koje doba. Bitno je samo da takva stanja ne doživljavate kao vlastiti neuspjeh. 
Umjesto da uvijek težite savršenstvu, dajte sebi više vremena za završetak posla. Radite na manje projekata i ne odbijajte pomoć suradnika. Ponudite kratko objašnjenje zašto trebate više vremena i zašto ćete neko vrijeme raditi skraćeno. Vaši klijenti će vjerojatno cijeniti vašu iskrenost, te ako imaju trunke empatije dati vam vremena da se vratite u svoj uobičajeni ritam.

2. Radite u kraćim intervalima

Kada govorimo o iznimno stresnim situacijama i tuzi koja nas izbaci iz životnog kolosijeka, teško je predvidjeti koliko će trajati. Netko će se sabrati za tjedan dana, netko kroz mjesec dok će težim slučajevima trebati i do šest mjeseci da se snađu. Tuga može iscrpiti ljude psihički i fizički te u nekim slučajevima izazvati i napade tjeskobe i panike u tom slučaju obvezno potražite pomoć stručnjaka. Upravo zbog iscrpljenosti izazvane tugom se preporučuje raditi u kraćim vremenskim intervalima jer ćete se tako lakše koncentrirati na posao. Za početak pokušajte raditi u intervalima od sat vremena te se nakon sat vremena odmorite, prošetajte, meditirajte ili razgovarajte s prijateljem.

3. Usredotočite se na svoje zdravlje

Svi mi zanemarujemo svoje zdravlje, stisnemo zube i guramo dalje a nerijetko dolazimo na posao bolesni kada bi definitivno trebali ostati kod kuće. Tuga ne dolazi s temperaturom ali itekako se može loše odraziti na zdravstveno stanje. Golema tuga može izazvati i fizičke reakcije te bi se trebali konzultirati s liječnikom o rizicima povezanim s bolom. Zdravstveni stručnjak može preporučiti određeni režim prehrane, vježbanje ili odmor kako bi vam pomogao te vas motivirao  da se ponovno osjećate produktivno (samo u iznimno teškim slučajevima stručnjaci će prepisati terapiju koju nikako nemojte uzimati na svoju ruku, tablete nisu šala).

  1. Oslonite se na druge

Nemojte smatrati neuspjehom priznati da ne možete podnijeti sve tijekom teških razdoblja. Umjesto toga, delegirajte zadatke te potražite pomoć kako bi klijenti dobili istu razinu usluge koju ste do sad redovito pružali. Alati poput MiniCRM-a za automatizirano upravljanje odnosima s klijentima, namijenjeni su upravo tome. MiniCRM umjesto vas pamti sve relevantne podatke vezane za vaše klijente i poslovne partnere, a po potrebi ih automatski i kontaktira. Primjerice, svaki od vaših dosadašnjih kupaca može dobiti email s obavijesti kada proizvod koji su već kupili postane dostupan u novoj i naprednijoj verziji. Na ovaj način jednostavno možete održavati odličan odnos s kupcima bez da zanemarujete ostale obveze.
Okružite se onima u koje imate povjerenja i koji vam mogu pomoći nadoknaditi dio odgovornosti. Na primjer, suosnivač ili poslovni partner može, ako je potrebno, preuzeti kompaniju na neko kraće vrijeme, kako bi vam pružio prostora i vremena za oporavak.

5. Posložite prioritete i raspodijelite obveze

Pomirite se s time da će vaša produktivnost vjerojatno biti manja u vrijeme krize. Zato produktivnost koju imate iskoristite tako da postavite prioritete za svoje zadatke. Napravite popis zadataka i najprije odredite one najvažnije. Slaganje prioriteta i delegiranje zadataka je bitno i u vrijeme kada cvjetaju ruže, jer preuzimanje potpune odgovornosti posla i obveza na sebe dovest će vas do burnout sindroma. Stoga u vrijeme krize niti ne pokušavajte sve obveze preuzeti na sebe. Ne olabavite li malo uzde, pucanje po šavovima je zagarantirano, a time ugrožavate sebe i poslovanje. 

6. Potražite stručnu pomoć

Ponekad ljudi koji žive s dubokom tugom ne znaju kako si pomoći i što napraviti da im bude bolje.  U takvom slučaju pomaže stručna pomoć terapeuta, dok će neki utjehu možda naći u nekoj vrsti duhovne obnove. Preporuke stručnjaka mogu promijeniti vaš način razmišljanja, te vam otkriti nove i zdrave mehanizme suočavanja s tugom. Ako ne želite ići u bolnicu, kod psihijatra i sl. postoje grupe podrške u kojima svoja iskustva možete podijeliti s ljudima koji su bili ili jesu u situaciji u kakvoj se vi nalazite.

7. Pišite

Čitanje self help literature i traženje informacija od drugih su dobra stepenica na putu oporavka. No, pisanje vam uvelike može pomoći da izbacite loše osjećaje koji vas proganjaju. Ne morate biti vrhunski pisac da bi pisali, zapamtite papir trpi sve, zdravije je izbaciti emocije na papir nego ih beskrajno vrtjeti u mislima. Pisanje će vam pomoći i kod poslovnih obveza, doduše drugačija vrsta pisanja. S obzirom na smanjenu razinu koncentracije moglo bi vam se dogoditi da zaboravljate na svoje obveze stoga ih zapišite, jer zadnje što želite je preskočiti važan rok ili zaboraviti na sastanak s važnim klijentom. Koristite kalendare i mobilne aplikacije za uzimanje bilješki (većina uređaja ima predefinirane aplikacije tog tipa) kako bi im mogli pristupiti u bilo koje vrijeme s bilo kojeg uređaja, kako bi posao obavili na vrijeme.

Kažu da vrijeme liječi sve rane. Činjenica je, međutim, da uzimanje previše vremena izvan vašeg poslovanja može biti kontraproduktivno. Možete potražiti pomoć i uzeti si vremena, usredotočiti se na vlastito zdravlje i dobrobit. No, bez obzira na to što radite, morate se potruditi da nastavite biti učinkoviti. Budite strpljivi, nemojte biti strogi spram sebe, ali upotrijebite prave metode i alate kako vaše poslovanje ne bi patilo poput vas.  

Komentiraj