Želite isprobati neke od najboljih alata i aplikacija za moderno poslovanje? Posjeti ICT Marketplace
Bolji u poslovanju Internet marketing

Kako SWOT analiza može promijeniti vaše poslovanje

kako-swot-analiza-moze-promijeniti-vase-poslovanje
BizIT
Autor: BizIT

Ponekad je teže locirati i definirati problem, nego riješiti ga. Primjenom SWOT analize sve prednosti i mane svog poslovanja možete staviti u pravu perspektivu prilikom pokretanja, ali i restrukturiranja vlastitog posla.

Bez obzira na svoju veličinu, kompanije diljem svijet koriste SWOT analizu kako bi realno procijenile svoju trenutnu poziciju na tržištu. Rezultati i zaključci koji se na kraju dobiju nisu „u kamen uklesani“, pa se zato ne trebaju uzimati kao konstanta koja se provlači kroz godine. Prilikom implementacije svake nove usluge, proizvoda ili promjene načina poslovanja, potrebno je procijeniti kako će nam ta novost pomoći. Što uvođenjem iste dobivamo, a što gubimo? Isplati li se provoditi promjene? Pomoću odgovora na ova pitanja moguće je stvoriti i primijeniti najbolju strategiju za buduće djelovanje.

kako-swot-analiza-moze-promijeniti-vase-poslovanje-1

SWOT je u stvari engleski akronim koji bi u prijevodu na hrvatski jezik glasio SSPP. Dok su snage i slabosti unutarnji faktori poslovanja (menadžment i organizacija, operacije, financije..), prilike i prijetnje su vanjski faktori na koje manje možemo utjecati (kupci, dobavljači, politička situacija, konkurencija…). Unutarnje faktore definitiramo na temelju dosadašnjeg iskustva, a vanjski predstavljaju potencijalni razvoj događaja. Svaki od četiri elementa ove analize ima za svrhu točno definirati sve elemente koji izravno i neizravno utječu na vaše poslovanje. Na kraju analize cilj je doznati mogu li se (i kako) određene slabosti i prijetnje pretvoriti u vlastite snage i iskorištene prilike.

Kako napraviti SWOT analizu

Izrada ove analize je relativno jednostavna, ali i vrlo subjektivna. Dovoljno je napraviti tablicu s određenim poljima u koja ćemo upisati tražene podatke. Pritom je važno napomenuti kako se ne upisuju samo čimbenici koji se mogu konkretno izmjeriti, veći i osobni dojmovi i pretpostavke. Svako od četiri polja u sebi sadrži definiciju jednog od slova iz naziva ovog pristupa i svako je jednako važno.

Snaga (engl. strenghts)

U ovu rubriku ide sve po čemu se vaša kompanija izdvaja, ono u čemu ste jako dobri. Razmislite o svemu što radite bolje od konkurencije ili su neki proizvodi koje nudite bez konkurencije po svojoj kvaliteti. Posjedujete li prava za neku uslugu ili patent za neki proizvod? Možda je vaš imidž ono što vam daje prednost pred ostalima? Nemojte zanemariti niti jednu mogućnost, ma kako malena ili beznačajna se činila. Sve što vam daje stratešku prednost pred ostalima vaša je snaga.

Slabosti (engl. weaknesses)

Nitko nije savršen, zato je bolje da ste svjesni svojih mana kako bi se mogli zaštiti prije nego li ih drugi odluče iskoristiti protiv vas. Jesu li vam troškovi proizvodnje previsoki ili neki od proizvoda loše napravljen? Nedostaju li vam određene vještine ili ste zbog neke greške u koracima došli do lošeg imidža među kupcima i dobavljačima? Ukoliko znate da ste na gubitku u određenom dijelu tržišta, doznajte zašto se to događa, što radite pogrešno.

Prilike (engl. opportunities)

Svi povoljni događaji u okruženju koji vam daju prostora za nove poslovne mogućnosti smatraju se prilikom. Ukoliko postoji neka potreba na koju tržište još nije odgovorilo ili se čeka dolazak novih tehnologija, ovo su stvari koje potencijalno možete iskoristiti u svoju korist. Možete li prilagoditi postojeće proizvode novim uvjetima? Postoje li zanemareni segmenti vašeg poslovanja koji bi u svjetlu novih događaja mogli pronaći svoju novu svrhu?

Prijetnje (engl. threats)

Konkurencija je najočitija prijetnja svake kompanije. Što razvija onaj koji nam može preoteti dio tržišnog kolača i ide li mu sve po planu? Je li se tržište povećalo ili smanjilo kao posljedica nedavnih političkih promjena? Dolazi li u vaše okruženje kompanija koja si može priuštiti jeftiniju proizvodnju, a time i manje cijene proizvoda koji je konkurentan vašem? Jesu li se pojavili neki zamjenski proizvodi čija kvaliteta može ugroziti vaše? Donose li veća prava kupaca smanjivanje vaših?

swot-analiza-kako-je-izraditi

Sve čega se možete sjetiti potrebno je zabilježiti, kako bi analiza bila što točnija. Kako bi sebi olakšali  proces zaključivanja, svedite svako područje na desetak ključnih odrednica. Na kraju iz svega možete izvući jedan od četiri glavna zaključka:

1. Snage nadvladavaju slabosti, prilike nadvladaju prijetnje – podržava strategiju rasta
2. Snage nadvladavaju slabosti, prijetnje nadvladavaju prilike – podržava strategiju održavanja
3. Slabosti nadvladavaju snage, prilike nadvladavaju prijetnje – podržava strategiju žetve
4. Slabosti nadvladavaju snage, prijetnje nadvladavaju prilike – podržava strategiju ograničavanja

Sukladno zaključcima, zajedno sa svojim stručnim timom možete poraditi na pravoj strategiji za vašu kompaniju.

 kako-swot-analiza-moze-promijeniti-vase-poslovanje-2

Tehnike i alati koji mogu pomoći u izradi SWOT analize

U izradi SWOT analize možete angažirati i svoje ključne zaposlenike.

  • Pomoću programskih rješenja za timski rad poput poznatog Office 365 izradite tablicu u koju će svi moći upisivati nedostatke i prednosti vaše kompanije ili određenog sektora. Međusobno možete komentirati svaki novi unos, te uz konstruktivnu raspravu vidjeti radi li se o subjektivnom dojmu ili činjeničnom stanju.
  • Kako bi došli do podataka o vanjskim utjecajima, posebno konkurenciji koja predstavlja jednu od najozbiljnijih prijetnji, pobrinite se da ih kvalitetno istražite. Iskoristite, primjerice, sve prednosti benchmarkinga, legalno usporedite svoje rezultate, ali i doznajte koje novosti razvijaju.
  • Mijenjate li vlastitu web stranicu ili pojačavate prisutnost u online svijetu, svakako pratite rezultate tih promjena , jer oni mogu biti vaše prednosti, ali i slabosti, ovisno kako ih implementirate. Koristite različite dostupne alate kako bi pratili kretanje posjetitelja na vašim stranicama, a oni vam mogu ukazati na to koji dijelovi trebaju hitnu promjenu.
  • Posjetitelje možete pratiti i u „stvarnom svijetu“, putem “Heat mapa” te pritom doći do preciznih informacija o svojim kupcima i njihovim navikama. Prikupljajući anonimne podatke na manjim i većim područjima moći ćete pouzdano zaključiti tko su vaši klijenti i kako se ponašaju u određenim uvjetima, koje su pogodne lokacije za otvaranje novih poslovnica ili u koje vrijeme kraj vaše tvrtke prolazi najviše ljudi, te na taj način ciljano prilagoditi ponudu. Sve informacije koje možete prikupiti pomoći će vam u realnijem sagledavanju situacije, a samim time i točnijim rezultatima SWOT analize.

Sadržaj omogućava Hrvatski Telekom

BizIT

BizIT

Skupina autora koja brine o najuočljivijim projektima interneta kao i o projektima plasmana malih i srednjih poduzetnika na istome.

U sklopu skupine autora su oni koji pišu i realiziraju sljedeće teme: internet marketing, internet poslovanje, dizajn za online medije, web stranice, upravljanje društvenim mrežama i kampanje na društvenim mrežama.

Između ostalog njihove pojedinačne uratke možete pronaći na:
tportal.hr, stopostopoduzetnik.hr, t-blog.com.hr i mnoge druge.