Želite isprobati neke od najboljih alata i aplikacija za moderno poslovanje? Posjeti ICT Marketplace
Tech Hack

„Online poslovanje je u porastu, a žele li napredovati, trgovci moraju biti korisni svojim kupcima!“

Branko-vujic-online-trgovina-ecommerce-hrvatska
BizIT
Autor: BizIT

Branko Vujić, stručnjak za online poslovanje Hrvatskog Telekoma otkriva sve koristi online sustava plaćanja, ali i trikove pomoću kojih možete unaprijediti svoje poslovanje.

Već više od 10 godina Branko Vujić prati razvoj online poslovanja u Hrvatskoj. Ovaj diplomirani agronom strojarskog smjera jedan je od glavnih ljudi zaslužnih za razvoj Pay Way usluge Hrvatskog Telekoma za online plaćanje, a kao takav jedan od najkompetentnijih da pojasni njegove prednosti.

 branko-vujic-online-placanje-poslovanje

BizIT: Kako se razvijao Pay Way od svog početka i koja je bila vaša uloga onda i danas?

B. Vujić: Na samom početku krenuli smo sa manje od 10 online trgovina, a sada smo davatelj usluge za više od 600 online trgovaca, što je nešto više od 50% tržišta. Tada sam bio zadužen za promociju novog načina prodaje i ulagali smo veliki napor u početni zamah kako bi se trgovci uopće odlučili na korak prema otvaranju web trgovine. Danas sam Voditelj ključnih kupaca unutar medijske agencije Digital KING u sklopu Hrvatskog Telekoma. Digital KING je brend usluga Hrvatskog Telekoma koja objedinjuje različite prodajne digitalne kanale oglašavanja (T-Portal, PayTV, Google AdWords,…) na jednom mjestu. Tu su i dodatne usluge kao što je recimo Odlazni SMS za slanje promotivnih i informacijskih poruka na veći broj primatelja ili usluga brendiranja poziva *BROJ.

U poslovnom svijetu oduvijek radim s ljudima, točnije u prodaji. Specijaliziran sam za prodajne odnose s klijentima. Ovakav naziv stavljam na prvo mjesto jer zanat i znanje koje sam ispekao u online svijetu putem suradnje sa web trgovcima, kartičarskim kućama, kartičarskim mrežama te drugim sudionicima u online poslovanju ne bih mogao doseći bez kvalitetnog odnosa i komunikacije s ljudima.

BizIT: Jeste li u toj komunikaciji shvatili što najviše muči trgovce u smislu online trgovine?

B. Vujić: Trgovcima je u stvari i dalje najveći izazov u online poslovanja prepoznati realne proizvode ili usluge koje bi mogli plasirati na online tržište, te stvoriti nadasve vrijednu sliku samih sebe. Točnije, uvijek je borba na koji način stvoriti dobru i cjelovitu ponudu uz sve troškove i probleme koji se događaju na putu. Moj odgovor na pitanje kako, jednom rečenicom je: biti koristan klijentu. To je najveći izazov za sve, kako za mene tako i za online trgovce koji žele biti prepoznati kao uredan i isplativ trgovac, a još važnije za one koji žele vidjeti svog prijašnjeg korisnika ponovo u svojoj web trgovini.

online-poslovanje-je-u-porastu-a-zele-li-napredovati-trgovci-moraju-biti-korisni-svojim-kupcima-1

BizIT: Kakvi su svjetski trendovi što se online plaćanja tiče i kako se Hrvatska uspoređuje s tehnološki naprednijim zemljama?

B. Vujić: Online poslovanje globalno je i dalje u porastu i bit će još duže vremena tako. Što se tiče Hrvatske brojke pokazuju kako se broj transakcija i promet povećavaju iz godine u godinu. No, što se nas tiče, čini mi se kako nismo uspjeli iskoristiti dovoljno potencijale i mogućnosti koje imamo. Osobno dijelim online poslovanje na: maloprodaju, turizam i online usluge. Po navedenoj podjeli turizam je najuspješniji i on jest logičan razvoj događaja jer smo destinacija. Online portali kao Njuškalo, Crno Jaje, Regica.net ili HŽPP, zbog lako razumljivog benefita kojega pružaju krajnjim korisnicima, uspijevaju uspješno poslovati. No tu nam ostaje maloprodaja koja, iako raste, nije dovoljno uspjela zaživjeti – govorim lokalno i kao izvoz.

Razlog slabije uspješnosti maloprodaje u online svijetu možemo tražiti u neadekvatnoj ponudi trgovina, lošem pristupu trgovaca po pitanju reklamacija i dostave, skupoj dostavi u Hrvatskoj (koja je naročito izražena ako govorimo o izvozu), provizijama kartičarskih kuća, u jeftinim web rješenjima i priučenim programerima, nepoznavanju klijenata, kao i njihovih navika. Problema ima i u shvaćanju marketinga i oglašavanja, SEO optimizacija nije svima poznata, a GoogleAdwords-om se ne možete uspješno sami baviti ukoliko ga ne poznate vrlo dobro. Možemo još dosta toga reći, no otvoriti web dućan i uspjeti ga pokrenuti zahtjeva angažman i mudrost, online poslovanje se istražuje i gradi postepeno i ustrajno. Online nije lokalna trgovina, već se počinje od nule razumijevajući mnoštvo detalja i sitnica. U lokalnoj trgovini za izlaz iz nje vam treba par koraka, dok je u online trgovini dovoljan jedan klik.

Tu je zatim i konkurencija u „naprednijim zemljama“. Ne bih dužio, no određene države potiču svoje online poslovanje, ulažu u kanale distribucije i evidentno je kako imaju jeftiniju robu kao svoj cilj. U Hrvatskoj od 2006. pa skoro do danas nisam primijetio angažman ili poticaje u suradnji prema našim poduzetnicima. Na žalost, primjećujem samo više inspektora i regulativa, a neka važna pitanja ostaju neriješena i samim time nismo ni fleksibilni ni konkurentni. Čini mi se kako u Hrvatskoj po svim pitanjima i dalje najviše fali zajedništva, međusobnih poticaja i želje za suradnjom na našu korist. Što se tiče države, moramo gledati na razvoj drugih kanala i načina prihodovanja. Nije sve u tehnologiji.

BizIT: Koliko su hrvatski poduzetnici skloni web trgovinama i kako se izdvojiti od ostalih?

B.Vujić: Hrvatska s oko 145.000 pravnih subjekata ima oko 2.500 online web trgovina, od čega otprilike 1.200 trgovaca koristi online payment metodu naplate, dok se ostali služe predračunom i pouzećem kao metodom naplate. Uzmite u obzir kako je ovo gruba procjena jer službene statistike nema. Vidljivo je kako je ta brojka vrlo mala ukoliko znate da je u razvijenijim državama ta brojka puno veća i iznosi 20 – 50 % od ukupnog broja, kako gdje, dok smo mi na oko 2%.

Mislim kako mašta, ne toliko praksa ili stručnost, ovdje može biti od velike pomoći. Što to znači za online trgovce? Ne ulaziti u velike troškove u startu – nije sve „puno plati i bit će dobro“. A opet s druge strane, ne možete reći nemam, pa što jeftinije gledam kako ću proći.  Morate napraviti izuzetno dobre osnove weba, prvenstveno SEO kako bi vas Google koristio ispravno, a tek kasnije sa stečenim prihodima razvijate „finije dorade“, točnije nadograđujete onda kada shvatite što klijenti od vas žele, a ne što vi mislite u startu. Online trgovina je upoznavanje tržišta, različitih tržišta i skupina ljudi. Prepoznavanje vaše branše i stvaranje ideja što i kako plasirati ide polako i treba vremena. Ne brzajte s troškovima i uložite u ono što ste prepoznali, a uvijek razmislite dobro o onome što vam drugi nameću, vi ste taj koji mora razumjeti što i kako.
Online trgovine - placanje
Od učenja i razumijevanja do savladavanja elemenata online poslovanja kruna svega je uvijek ideja. Sama tehnička umijeća ili čisto razumijevanje nije dovoljno, cilj naziva biti nekome koristan je u ideji, u ideji koja vodi spontano do kvalitetnog odnosa vi – korisnik. Nemojte se truditi manipulirati ljudima ili ih navlačiti, stvorite ideje koje će ih zainteresirati. Pronalazite ideje ponude, ideje oglašavanja, ideje nastavka suradnje, ali polako, jer vaše ideje često nisu ideje ljudi koji kupuju online. Ne zanosite se sobom, nego ljudima, vašim korisnicima.

Online trgovina je povezivanje s dalekim i nepoznatim ljudima u smislu zajedničke suradnje i to ne samo u kupovini, već u prijevozu, dostavi, nabavi robe, plasmanu na druga tržišta i još mnogo toga. Morate otvarati suradnje, morate kucati na vrata svih aktera! Najviše morate upoznavati određene pokretače kod kupaca: što oni žele, što im treba, kako to žele… Kupce ne smijete gledati kao brojke ili sirove klijente, morate ih razumjeti i tu su mali u većoj prednosti nego veliki. Velikima ste samo brojka i oni primjerice imaju „chat s osobom“, no vi zato imate svoj video zapis onoga što proizvodite, borite se kako možete, ali borite se. Istina, veće su brojke kod primjerice jednog Amazona, no osjeti se i lagana sterilnost i dosada, točnije sirovo upravljanje kupcem. Najvrijednije što morate pronaći jest korist za krajnjeg kupca. U trenutku kada pronađete ono što će ga vratiti natrag k vama za novu kupovinu – vi ste na konju. Tada će vas taj kupac i preporučiti drugima.

Čarobnog štapića nema, no po meni ključ je biti koristan i jednostavan. Korisni ste onda kada kao trgovina za kućne ljubimce lijepo spakirate hranu i pijesak za mačku, ubacite mali poklon grickalicu, te brzo dostavite na adresu u odgovarajuće vrijeme. Ako tu ostvarite prvi dodir uspješno vi ste meni korisni, jer mi je malo jeftinije, a dobio sam na vrata i to mi odgovara jer brzo, dobro i jednostavno. Sljedeći mjesec želim još jer mi je vaš pijesak kvalitetan i dobro se gruda, a nema ga u lokalnoj trgovini, nije skup i ne smrdi.
To je jedna mala funkcionalna šablona, druga može biti cijena jer ja neću ženi kupiti kontaktne leće kod nas po cijeni od 500 kn za tri para, već u Poljskoj 12 pari za 300 kn. Online tržište je globalno, ljudi gledaju širokim očima i morate paziti na jednostavnost i detalje, pa i konkurenciju koja je nevidljiva ponekad u kalkulacijama.

BizIT: Zašto je Pay Way najbolji izbor sustava za online plaćanje?

B. Vujić: HT Pay Way je sustav za online autorizaciju kreditnih i debitnih kartice jednokratno i na rate. Sličan je standardnim POS aparatima i mogli bi ga nazvati virtualnim POS aparatom. Pay Way je spojnica između kartičarskih kuća, te web sustava i mobilnih aplikacija, koja omogućuje procesiranje transakcija iz bilo kojeg dijela svijeta u realnom vremenu.

payway-online-naplata-internet-trgovinaUložili smo puno u sam sustav i u sigurnost procesiranja podataka po PCI DSS zahtjevima globalnih kartičarskih mreža MasterCard i Visa. Mi smo PCI DSS Leve1 certificirani sustav za: provajdera, e-commerce i switch. Imamo velike kapacitete i mogućnosti procesiranja; procesiramo na rate i omogućavamo dodatne funkcionalnosti koje smo prepoznali kao praktične zahtjeve korisnika. Trgovac može upravljati terminalima i preusmjeravati procesiranje na onu banku i karticu s kojom ima dogovorene bolje uvjete poslovanja. Podržavamo „as to as“ transakcije. Želimo biti od pomoći korisnicima i tehnički kao pouzdan sustav i kako suradnik koji je otvoren za razgovor i savjet i suradnju. Kao odjel za digitalne i medijske usluge nudimo i dodatne benefite u smislu oglašavanja.

Saznajte više o Pay Wayu

Sadržaj omogućava Hrvatski Telekom

BizIT

BizIT

Skupina autora koja brine o najuočljivijim projektima interneta kao i o projektima plasmana malih i srednjih poduzetnika na istome.

U sklopu skupine autora su oni koji pišu i realiziraju sljedeće teme: internet marketing, internet poslovanje, dizajn za online medije, web stranice, upravljanje društvenim mrežama i kampanje na društvenim mrežama.

Između ostalog njihove pojedinačne uratke možete pronaći na:
tportal.hr, stopostopoduzetnik.hr, t-blog.com.hr i mnoge druge.