Želite isprobati neke od najboljih alata i aplikacija za moderno poslovanje? Posjeti ICT Marketplace
U praksi

Osam najvažnijih kriterija za odabir oblaka

najvazniji-kriteriji-za-odabir-oblaka
BizIT
Autor: BizIT

Oblak je važan i nije lako odabrati onaj pravi. Prelazak na oblak nije jednostavan pothvat, a napuštanje oblaka može biti još teže, tako da je najbolje odmah odabrati pravo mjesto.

U nastavku navodimo osim glavnih kriterija koje treba uzeti u obzir:
  1. omjer cijene i učinka
  2. dostupnost
  3. povezivanje
  4. sigurnost
  5. podrška
  6. značajke
  7. geopolitika
  8. sučelje.

Cloud-usluge-sigurnost-2

Njihov redoslijed važnosti subjektivan je i može u velikoj mjeri ovisiti o tome tko pita, ali mislim da navedena hijerarhija, odozgo prema dolje, odgovara većini korisnika. Međutim, o tome će više riječi biti poslije. Prvo ćemo prokomentirati svaki od kriterija.

1. Omjer cijene i učinka

Virtualni su serveri samo serveri za izvršavanje zadataka. U tom pogledu postoje znatne razlike među pružateljima usluga, tako da će za određeno opterećenje različiti pružatelji usluga trebati drukčiju konfiguraciju ili drukčiji broj servera. Ne pomaže ni to što pružatelji usluga upotrebljavaju neodređeno i nestandardizirano mjerilo učinka od „1 vCPU”. Zato je najsigurnije testirati stvarnu aplikaciju.

2. Dostupnost

Većina korisnika želi provoditi operacije bez prekida i nije lako utvrditi kako se pružatelji usluga razlikuju s obzirom na to važno područje. Nezavisni portali pokušavaju mjeriti i objavljivati komparativne podatke o vremenu neprekidnog rada za što više pružatelja usluga, ali to je nemoguće samo na temelju rada jednog nasumičnog servera: može se dogoditi da ozbiljan incident ili vrijeme zastoja ne utječu na taj server i obrnuto.

Globalni igrači u području računalstva u oblaku imaju problema s vremenom neprekidnog rada koji privlače veliku pozornost medija, kao što je, na primjer, bio ozbiljan problem s vremenom zastoja koji je Amazon imao u veljači. Veliki oblaci moraju se nositi s nevjerojatnim razmjerima, složenošću i rastom, tako da manji pružatelji usluga u oblaku mogu ostvariti bolje rezultate. U svakom je slučaju važno imati uspostavljen plan za oporavak od kriznih situacija i solidan sporazum o razini usluge.

3. Povezivanje

Oblak bez mogućnosti povezivanja nije ništa. Neke aplikacije, kao što su ERP, VDI ili bilo koja hibridna struktura, zahtijevaju nisku latenciju. Druge upotrebe, kao što su sigurnosne kopije ili oporavak od kriznih situacija, zahtijevaju ogromne pojasne širine. Poduzeća isto tako trebaju siguran pristup, što se može ostvariti samo privatnim linijama. Pružatelji telekomunikacijskih usluga koji nude usluge u oblaku imaju ogromnu prednost u tom pogledu. 

Cloud-usluge-sigurnost-1

4. Sigurnost

Obično je korisnik sam odgovoran za upravljanje sigurnošću unutar oblaka. To uključuje dužnosti kao što su zaštita aplikacija, ažuriranje operativnog sustava te upravljanje korisničkim pristupom. Pružatelj usluga u oblaku zadužen je „samo” za oblak, što je područje od presudne važnosti u kojem je nužna apsolutna stručnost. Sigurnost i integritet korisničkih podataka trebali bi biti najvažniji prioritet svakog pružatelja usluga, važniji čak i od učinka i dostupnosti. Relevantni ISO sigurnosni certifikati minimalan su zahtjev u ovom području.

5. Podrška

Važno je, ali i istovremeno teško razumjeti koja je konkretna tehnička podrška uključena u pojedinačne usluge u oblaku. S obzirom na opseg svojeg poslovanja, globalni igrači naplatit će vam već i postavljanje pitanja. Stoga se početnici u upotrebi oblaka mogu osjećati bolje prihvaćenima kod lokalnih pružatelja usluga u oblaku koji govore lokalnim jezikom i stoga su upoznati s ostalim relevantnim regionalnim specifičnostima.

6. Značajke

Većina korisnika u središnjoj i istočnoj Europi još uvijek zahtijeva jednostavne virtualne servere. Međutim, s vremenom će sve popularnije postajati napredne značajke kao što su uravnoteženje opterećenja, trenutačni prikazi podataka (snapshot), osiguravanje elastičnih servera ili napredno praćenje. Analitičari predviđaju da će značajke platforme kao usluge (PaaS), kao što su pohrana objekata ili baza podataka kao usluga (DBaaS), postajati sve popularnije, tako da je u svakom slučaju pametno odabrati pružatelja usluga koji je u razumnoj mjeri usredotočen na inovacije.

7. Geopolitika

Ovdje je riječ o lokaciji na kojoj su smješteni podatkovni centar i operativno osoblje pružatelja usluga. Europski gospodarski subjekti koji obrađuju osobne podatke zahtijevaju od pružatelja usluga u oblaku da svoj hardver smjeste unutar EU-a. Mnogi korisnici odabiru određenu zemlju ili regiju zbog drugih pravnih ili poreznih razloga, pri čemu određenu ulogu imaju čak i politika i emocije. Ako je povezivanje ključan element, fizička blizina pružatelja usluga često je glavni kriterij.

8. Sučelje

Korisničko sučelje za upravljanje prisutnošću u oblaku često je subjektivan kriterij jer se različitim korisnicima sviđaju različite stvari. Dobro je sučelje sveobuhvatno, intuitivno i jasno, ali IT administratori mogu se naviknuti na sve. Isto tako, ne treba zaboraviti da s vremenom infrastrukturom u oblaku više neće ljudi upravljati, već neka druga računala, tako da će pristup sučelju korisničkog programa (API) ionako postati važniji.

Cloud-za-pocetnike-drustvene-mreze-2

 

Redoslijed važnosti

Relativna važnost svakog kriterija ne ovisi samo o posebnim slučajevima upotrebe, već i o veličini korisnika, vrsti industrije i razini vještina. Banci sigurnost može biti važnija od svih ostalih razloga, dok malo poduzeće koje se ne bavi informacijskih tehnologijama u prvom redu zahtijeva uključivanje snažne tehničke podrške u cijenu. Programeri žele napredne značajke ili pristup API-ju. Povezivanje je od ključnog značaja za određene slučajeve upotrebe kao što su sigurnosne kopije ili opravak od kriznih situacija, dok se korisnici s velikim računalnim opterećenjima mogu jednostavno odlučiti samo za obične servere koji nude najbolji omjer cijene i učinka. Online-portali i e-trgovine zahtijevaju sigurno povezivanje i zaštitu od distribuiranih napada uskraćivanjem usluga (DDoS), ali se žele služiti i naprednim značajkama kao što su pohrana objekata ili osiguravanje elastičnih servera i uravnoteženje opterećenja. Omjer cijene i učinka važan je za ERP aplikacije, ali budući da njihov sloj baze podataka zahtijeva snažan IOPS (ulazne/izlazne operacije u sekundi) ili model licenciranja koji nije prikladan za oblak, idealno je rješenje pružatelj usluga u oblaku koji nudi smještaj kolokacije za hibridnu strukturu.

Isto tako, redoslijed važnosti s vremenom će se promijeniti. Sve više korisnika bit će spremno izgraditi horizontalno prilagođene arhitekture čiji su primarni ciljevi skalabilnost i dostupnost. Sve više će prevladavati usluge platformi i bit će potrebne sofisticiranije mreže. Bez obzira na to što nas očekuje u budućnosti, pronalaženje prave ravnoteže na temelju dobro promišljenog popisa kriterija siguran je način za oblikovanje idealne prisutnosti u oblaku neovisno o vrsti organizacije. 

Autor: Miroslav Pikus,
stručnjak za usluge u oblaku, Deutsche Telekom

Sadržaj omogućava Hrvatski Telekom

BizIT

BizIT

Skupina autora koja brine o najuočljivijim projektima interneta kao i o projektima plasmana malih i srednjih poduzetnika na istome.

U sklopu skupine autora su oni koji pišu i realiziraju sljedeće teme: internet marketing, internet poslovanje, dizajn za online medije, web stranice, upravljanje društvenim mrežama i kampanje na društvenim mrežama.

Između ostalog njihove pojedinačne uratke možete pronaći na:
tportal.hr, stopostopoduzetnik.hr, t-blog.com.hr i mnoge druge.