Želite isprobati neke od najboljih alata i aplikacija za moderno poslovanje? Posjeti ICT Marketplace
Tech Hack

Umjetna inteligencija – prijetnja čovječanstvu ili napredak?

umjetna-inteligencija
BizIT
Autor: BizIT

Koliko puta smo čuli da tehnologija prebrzo napreduje ili uzima posao ljudima? Je li to doista istina ili se tek trebamo prilagoditi napretku, te uzeti ono najbolje što nam znanstvena dostignuća nude i nadati se najboljem…

Prošla su vremena kada je stotine radnika na tvroničkoj traci sastavljalo proizvode. Danas su takve poslove preuzeli strojevi koji kompaniju dogoročno koštaju manje, ne odlaze na bolovanje, ne trebaju slobodne dane i uvijek ispunjavaju zadanu kvotu na koju menadžeri mogu računati. No je li njihova primjena doista u potpunosti izbacila ljudski faktor iz priče? Carl Benedikt Frey i Michael Osborne, istraživači s Oxforda, došli su do zaključka kako bi 47% poslova mogu jednostavno nestati radi automatizacije proizvodnje u idućih 20 godina. S druge strane, Stefano Scarpetta, ekonomist koji radi za OECD (Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj u Europi) kaže kako je njegova organizacija prilagodila parametre tog istraživanja, vezala ih za najugroženije poslove i došla do zaključka kako se taj najveći rizik odnosi na 8 – 10% poslova, a njih 20 – 25% neće nestati, već će zahtjevati prilagodbu i dodatnu edukaciju. Dok roboti mogu uspješno preuzeti automatizirane poslova, one koji zahtjevaju ljudski faktor i neke osobine poput društvene inteligencije ili empatije, ipak još ne mogu. Ili?

Zašto je Elon Musk u strahu od umjetne inteligencije?

Izvor: i.dailymail.co.uk

Ako itko voli riksirati i otkrivati nove stvari na području tehnologije, to je zasigurno čovjek koji stoji iza Tesle i SpaceX. Zato ne čudi što se svijet uskomešao kada je Elon Musk izrazio zabrinutost oko početka novog svjetskog rata upravo zbog – umjetne inteligencije. Mislite li da vas AI svijet još nije dotakao jer živite u Hrvatskoj, razmislite ponovno. Siri i Cortana već razgovaraju s vama iz vašeg pametnog telefona, a Facebook odavno koristi umjetnu inteligenciju kako bi bolje prepoznao vaše interese i plasirao vam najbolju reklamu, baš kao i većina velikih online igrača poput Googla. O aplikacijama koje svakodnevno korstimo, da ne pričamo. Internet stvari nije više samo dio dobro napisane znanstvene fantastike, već realnost koja nas okružuje, a ako je Musk zabrinut, je li vrijeme da se i mi zapitamo? Uostalom, što to brine čovjeka čiji život se vrti oko tehnologije i što on zna, a da mi ne znamo? Sve je krenulo 2014. kada je na predavanju na američkom MITu izjavio kako bi bilo dobro da na svijetu postoji organizacija koja bi nagledala sve kompanije koje se bave razvojem umjetne inteligencije. Njegova teza je da iz najbolje namjere da naprave nešto čudesno, znanstvenici mogu napraviti potencijalno ubojitu stvar koji bi mogla istrijebiti čovječanstvo. Zato je zajedno sa Samom Altmanom osnovao OpenAI, neprofitnu kompaniju vrijednu milijardu dolara, čija misija je da radi na zaštiti od opasne umjetne inteligencije.

No ne dijele svi njegovo mišljenje, poglavito čelnici Googla koji su dosad kupili sve male kompanije koje se bave razvojem AI. Muskovi kritičari smatraju da on pretjeruje, a ovo plašenje javnosti nazivaju tek dobrim PR potezom – naime, od koga biste kupili automobil koji sam vozi nego od čovjeka koji pokazuje izrazitu zabrinutost za čovječanstvo. Takav vas ne bi ugrozio, zar ne? No činjenica je da svi veliki igrači zasigurno ne odaju svoja saznanja i tajne javnosti više nego trebaju, tako da nikad nećemo zasigurno znati tko se više bavi PR potezima, tko je bliže epohalnom otkriću, a tko se samo brine za sve nas obične smrtnike. Upravo je Muskova ideja da organizacija koja bi sve nadgledala im uvid u sva postignuća svih koji se bave razvojem AI. Ne znamo baš koliko su oni najveći spremni za takvo dijeljenje, koje bi ih potencijalno moglo koštati milijardi ukoliko konkrencija riješi problem prije njih.

Što je zapravo definicija umjetne inteligencije?

Govorimo li samo o robotima koji su sposobni samostalno razmišljati, to bi bilo prilično usko shvaćanje ovog pojma. Tijekom istraživanja cijelog polja umjetne inteligencije provlači se mnogo disciplina poput neurologije, mehanike, računarstva, strojnog učenja… Brojni stručnjaci naglašavaju da se ne moramo bojati toliko robota koji dolaze u budućnosti, imaju oružje i crvene oči, koliko veći strah postoji od nanobota koji su oku nevidljivi, ali jednom kada uđu u ljudsko tijelo nemoguće ih je zaustaviti. Dok je njihova kontrolirana primjena u medicini itekako poželjna, opet se nameće pitanje granica i mogućnosti kontrole.

Strojno učenje, radi kojeg su računala u mogućnosti pobijediti brojne stručnjake iz različitih područja na njihovu terenu, više nije iznenađenje ili novost, već činjenica. Postavlja se samo pitanje kada će, ako će uopće, računalo odlučiti izaći iz okvira zadanih parametara i promijeniti pravila igre. Jedna takva situacija već se dogodila kada je robot napravljen za pokerašku igru krenuo s blefiranjem. Sjetite se Alana Turinga, kreatora testa iz 1950. godine koji definira umjetnu inteligenciju kao računalo koje može uvjeriti čovjeka da je i samo čovjek. Jednom kada je taj test uspješno položen, granice su se značajno pomaknule. Je li doista moguće da visoko inteligentni roboti i umjetno stvorena bića žive u miru, ako ne i podređeni ljudima?

umjetna-inteligencija-2

AI2Future konferencija koja će se održati 5. i 6. listopada u Zagrebu pokušat će dati odgovore na neka od spomenutih pitanja. Osim hrvatskih, sudjelovat će i brojni svjetski znanstveno, stručnjaci iz polja umjetne inteligencije i primijenjene robotike. Jeste li spremni za budućnost ili od nje strepite?

Sadržaj omogućava Hrvatski Telekom

BizIT

BizIT

Skupina autora koja brine o najuočljivijim projektima interneta kao i o projektima plasmana malih i srednjih poduzetnika na istome.

U sklopu skupine autora su oni koji pišu i realiziraju sljedeće teme: internet marketing, internet poslovanje, dizajn za online medije, web stranice, upravljanje društvenim mrežama i kampanje na društvenim mrežama.

Između ostalog njihove pojedinačne uratke možete pronaći na:
tportal.hr, stopostopoduzetnik.hr, t-blog.com.hr i mnoge druge.

Paste your AdWords Remarketing code here