Želite isprobati neke od najboljih alata i aplikacija za moderno poslovanje? Istraži ICT usluge
Bolji u poslovanju

Zaboravite tradicionalnu ekonomiju – vrijeme je za zaradu uz ekonomiju dijeljenja

sharing-ekonomija-ekonomija-dijeljenja.
BizIT
Autor: BizIT

Tko dijeli ima više! Doznajte kako povećati prihode zahvaljujući ekonomiji dijeljenja.

Jedna od prvih lekcija koje su nas naučili roditelji bila je dijeljenje. Neki su je možda zaboravili, no u doba kada je u poslovnom svijetu sve teže držati glavu iznad razine vode, mnogi su je počeli primjenjivati u obliku ekonomije dijeljenja (sharing economy). Pojednostavljeno rečeno, riječ je o tome da su vlasnici usluga i proizvoda voljni posuditi ih, iznajmiti ili darovati za određenu materijalnu ili nematerijalnu naknadu. Za ovakav su način poslovanja zaslužne globalne kompanije poput Airbnb, Elance, VerbalizeIt, Mechanical Turk i brojnih drugih. Premda su Amerikanci koplje ispred Europe kada je ovaj model u pitanju i u Europi sve više mjesta dobivaju nove metode poslovanja. Primjerice mogućnost korištenja smart home-a, razmjene kućanskih potrepština ili usluge prijevoza, glavni pokretači ovih direktnih usluga su upravo mladi, čiji je potencijal za pokretanje zelenog poduzetništva prepoznala i Europska unija. S obzirom na to da je jedan od prioriteta programa Europske komisije riješiti gorući problem nezaposlenosti mladih u Europi, Komisija svesrdno pozdravlja uključivanje mladih u društveno poduzetništvo. Program koji su predstavili 2016-te godine prvi je proaktivni korak na putu razvoja uspješnog okvira. Njime se nudi prilika svakoj državi članici da provjeri ispunjavaju li njezini propisi predviđenu svrhu te postoji li mogućnost za uklanjanje potencijalnih prepreka uz istodobnu zaštitu poštenog tržišnog natjecanja, prava iz radnog odnosa i potrošača.

ekonomija-dijeljenja-kako-zaradit

Ekonomija dijeljenja mijenja način poslovanja, pa iako nudi brojne prednosti i mogućnosti, kao i svaka druga, ni ova nije savršena. Ako se već nalazite u svijetu ekonomije dijeljenja ili se tek spremate ući u njega, ovo su stvari koje je bitno znati.

    1. Ponuda kvalitetnijih proizvoda i usluga. Kada proizvod ili uslugu dijeli veliki broj ljudi, kvalitetu je potrebno dići na viši nivo. S obzirom na to da se više ljudi koristi istim stvarima, sve što je jeftino i nekvalitetno će se vrlo brzo uništiti, stoga jeftine stvari i loša kvaliteta više ne dolaze u obzir.
    2. Objekt dijeljenja mora pogodovati okolišu. Kada više ljudi dijeli jednu stvar, manje je onih koji završe na otpadu, što čuva prirodne resurse za proizvodnju stvari, ali i štiti okoliš od gomilanja otpada. Npr. ako želite s vremena na vrijeme voziti bicikl, više ga ne morate kupovati već ga dijelite i tako uštedite.
    3. Ekonomija dijeljenja uništava radna mjesta!? Oko ovog se još uvijek lome koplja. Neki usluge poput Ubera gledaju kao zdravu konkurenciju, no postoje oni koji tvrde da uništavaju radna mjesta. I premda je Uber zbog  “nelojalne konkurencije” ograničen u nekim zemljama, potpuno je jasno da su se s pojavom nove usluge otvorila radna mjesta, pa računica baš i ne drži vodu.
    4. Posjedujte manje, imajte više! Uz ekonomiju dijeljenja mnoge stvari su vam postale lakše dostupne. Ako želite nešto koristiti, to više ne morate kupiti već to dijelite s ostalim korisnicima. Ovakav način štedi novce te vam pruža priliku da jeftinije uživate u stvarima koje si do sada niste mogli priuštiti.
    5. Poslovna prilika za sve! Onima koji nemaju dovoljno sredstava za pokretanje vlastitog posla, dijeljena ekonomija nudi brojne mogućnosti. Ako imate automobil, možete postati vozač Ubera, služite li se stranim jezicima pridružite se Verbalizeltu i postanite prevoditelj. Gotovo svako zvanje ima mogućnost rada ili dodatne zarade u vidu dijeljenje ekonomije.
    6. Sharing is caring! Zarađivanje u “tradicionalnoj ekonomiji” podrazumijeva prodaju po principu “što se više prodaje to se više zarađuje”. No, kada je u pitanju ova nova vrsta ekonomije, zaradu donosi dijeljenje.
    7. Coworking! Za samostalno poslovanje više nije potrebno iznajmljivanje skupih poslovnih prostora, niti se trebate zaključavati u spavaću sobu kako bi imali mira od vaših ukućana. Dijeljenje poslovnog prostora smanjuje troškove i rizik pokretanja posla.
    8. Crowdfunding ili skupno financiranje jest način na koji se vrstom dijeljenja može prikupiti novac za financiranje projekata i poslovanja. U skupnom financiranju novac se prikuplja od mnoštva ljudi (uglavnom preko međumrežnih platformi) koji žele financirati vaše ideje, te kasnije dobiti proizvod po povoljnijim uvjetima. Ovakvim načinom financiranja se stvara zajednica oko proizvoda, roba i usluga koje se prodaju. Platforme često funkcioniraju po načelu “sve ili ništa”, što je povoljno po ulagača: ako se preko platforme skupi dovoljno novaca, onaj koji želi prikupiti novac dobiva novac, a ako se ne skupi dovoljno novaca, svi dobivaju svoj novac natrag.

ekonomija-dijeljenja-sharing-ekonomija-prilika-za-zaradu
Od dijeljene ekonomije možete profitirati bez obzira jeste li potrošač ili nudite proizvod ili uslugu. Osvrnite se oko sebe, pogledajte koje stvari posjedujete ali ih ne koristite učestalo. Krenite od onih najskupljih – provjerite stan, kuću, automobil, vikendicu, brod i slično te ne dozvolite da vam stvaraju samo trošak već ih unovčite. Prije nego li se odlučite kupovati novi automobil, motocikl, brod i drugo, provjerite što vam je sve dostupno u svijetu dijeljenja i uštedite, jer možda novce možete investirati znatno pametnije. Koliko je bitno pametno ulagati i raspolagati s novcem naučili smo zahvaljujući velikoj desetogodišnjoj svjetskoj krizi koja nas je pogodila 2008. te je počela mijenjati ekonomiju kao takvu. Stari model jednostavno više ne funkcionira. Naši su roditelji imali jedan posao kroz cijeli život, naša generacija će promijeniti minimalno šest poslova, dok će naša djeca vrlo vjerojatno raditi šest poslova istovremeno. Nove generacije, odrasle u krizi, znatno su opreznije s novcem, pogotovo Generacija Z i Milenijalci. Sve manje kupuju nekretnine i pokretnine, a ne vole ni kredite. Oni su
sharing economy generacije, a istraživanja pokazuju kako popularnost ekonomije dijeljenja konstantno raste. Prema izvještaju PwC-a iz 2016. godine, predvidjelo se kako će ova “nova ekonomija” do 2025. godine dostići volumen prometa stare odnosno tradicionalne ekonomije (izvor). Najbrži rast vidljiv je u sektoru turizma, a uz Airbnb, Booking.com, Uber, Ebay, Amazon koje su postale simbolima dijeljene ekonomije, sve je više kompanija koje idu njihovim stopama.

Ako i vi želite povećati svoj budžet, ne morate provoditi noći u ulozi dadilje, niti raditi dva posla paralelno već iskoristite prednosti ekonomije dijeljenja, pomozite ljudima i pritom zaradite.

  1. Iznajmite svoj stan. Čak i ako nemate prazan stan koji ne koristite te ga možete iznajmljivati ovo je uvijek dobra opcija za dodatnu zaradu. Ako su vas stisli krediti na neko vrijeme (pogotovo u sezoni), napustite svoj stan, otiđite u podstanare ili se privremeno uselite roditeljima, a vaš stan dajte u dnevni najam koji će vam osigurati znatno veće prihode od mjesečnog najma. Još ako se vaš stan nalazi u nekom od turistički popularnih gradova vrlo brzo ćete se oporaviti od minusa.
  2. Iznajmite ili podijelite svoj automobil. Koliko ste puta čuli, automobil je luksuz? Uzmete li u obzir da vam stoji sparkiran a registriran ta je izreka apsolutno istinita. Ako postoje periodi u godini kada se posvećujete korištenju bicikla ili pješačenju, nemojte gubiti novce, iznajmite vaš automobil i podebljajte stanje na računu. U Hrvatskoj je vrlo popularna BlaBlaCar aplikacija koja vam također nudi mogućnost jeftinijeg prijevoza ili zarade ako ste vi ti koji nude prijevoz.
  3. Vozite i zaradite. Mnogi su oni koji su se okušali kao vozači Ubera kako bi ostvarili dodatne prihode, čak i ako nemate vlastiti automobil uvijek možete raditi kao partner. Prednost ovakvog posla je što ste vi ti koji određujete kad i koliko će te raditi.
  4. Iznajmite svoje sportske stvari. Brojni su ljudi koji se tek ponekad odluče na sportsku avanturu u tom slučaju im se ne isplati kupovati sportsku opremu jer velike su šanse da se neće zaljubiti u sport s prvim posjetom, skijalištu, stijenama za planinarenje ili biciklističkim stazama. Ako imate opremu koji ne koristite tako često ili je imate i viška ovo je odličan način za dodatnu zaradu. Bicikl, snowboard, skije, oprema za planinarenje – sve je to itekako tražena roba u svijetu ljudi koji se pokušavaju naći u sportskom izdanju.
  5. Čuvajte kućne ljubimce. Volite pse, mačke i ostala umiljata bića, ali zbog brojnih obveza nemate vremena imati svog ljubimca, počnite raditi kao čuvar kućnih ljubimaca. Vlasnici su spremni itekako dobro platiti nekome tko će paziti i maziti njihove slatke njuškice.

ekonomija-dijeljenja-prihodi

Ovo su samo neke od ideja i načina na koji funkcionira ekonomija dijeljenja. Sve je više izvrsnih aplikacija i platformi u Europi kaoi na svjetskoj razini, koje nude brojne usluge. Neke od njih još uvijek nisu dostupne u Lijepoj našoj, ali tko zna, možda vas inspiriraju za pokretanje vlastitog posla. Neki ljudi koji su se počeli koristiti ekonomijom dijeljenja kako bi malo popravili kućni budžet danas su vlasnici nekih od najuspješnijih kompanija novog doba. O najvećim imenima u domeni ekonomije dijeljenja poput Ubera, Airbnba i sličnih već smo mnogo puta pisali, stoga se sad posvećujemo aplikacijama odnosno modelima ekonomije dijeljenja čije vrijeme tek dolazi. Iako nažalost ove aplikacije još ne možete koristiti u Hrvatskoj (izuzev JustPark i Vayable), dobro će vam doći na putu, a možda vas inspiriraju da budete među prvima koji će prepoznati svjetske trendove i pokrenete vlastiti posao.

  • BorrowMyPooch – ova je aplikacija dobitna kombinacija za vlasnike pasa ali i za ljubitelje slatkih njuškica. BorrowMyPooch povezuje lokalne vlasnike s lokalnim zaljubljenicima koji će, kada su vlasnici zaposleni, njihove ljubimce izvesti u šetnju, nahraniti i igrati se s njima.
  • DogVacay također brine za vaše ljubimce, ali na drugačiji način. Zovu ga “Airbnbijem za četvetonošce”, što je pravi spas za one koji vole putovati a ne znaju gdje bi smjestili svog ljubimca. Sad ga možete povesti na put i smjestiti kod osobe koja će brinuti o svim njegovim potrebama dok vi u miru razgledavate znamenitosti.   
  • Airly – iako je doduše namijenjen za one malo dubljeg džepa, nije nedostupan. Airly spaja putnike i vlasnike privatnih zrakoplova i helikoptera, a najjednostavniji opis je leteći Uber.  Želja vlasnika ove kompanije bila je omogućiti luksuzna putovanja u privatnim zrakoplovima po znatno prihvatljivijim cijenama, kako bi se svi mogli na jedan dan osjećati poput zvijezda.
  • Spacer – koliko ste puta bacili stvari koje ste htjeli zadržati ali niste imali kamo s njima. Kupili bi motocikl ali nemate garažu? Spacer riješava takve probleme jer povezuje ljude koji imaju viška prostora s onima koji pate od manjka istog.
  • JustPark bi trebao riješiti probleme s parkingom, staviti “točku na i” kruženju po kvartu u potrazi za parkirnim mjestom, ali i riješiti vas brige plaćanja parkinga ili kazni u slučaju ako isti niste produžili. Ova aplikacija povezuje vlasnike privatnih parkirnih mjesta s onima koji isto traže, a njome se možete koristiti i u Hrvatskoj.
  • Camplify. Za obožavatelje glazbenih festivala, kampiranja i road tripova. Zaboravite posuđivanje šatora od strica za koji je potrebno 20 ljudi da ga instalira, ova aplikacija nudi sve što vam treba i povezuje vas s velikim svijetom karavana, kampera, kućica i sl. Camplify se može pohvaliti s 500,000 registriranih vozila namijenjenih za avanturiste. Nažalost, zasad je dostupna samo u Australiji.
  • GetMyBoat – tražite li brod, ova će vas aplikacija povezati upravo s vlasnicima plovila. Više od 100,000 registriranih brodova u 184 zemlje i na 9.000 destinacija garancija su za pronalazak idealnog rješenja za one koji su oduvijek željeli ploviti, ali i one kojima brod skuplja alge na vezu.
  • Wrappli – ako ste vlasnik vozila i nemate ništa protiv toga da postanete billboard u pokretu, ovo je aplikacija za vas. Inovativan način oglašavanja se širi svijetom, a na mjesečnoj bazi možete zaraditi i do 600 dolara.
  • Kindershare, oprema za bebe i mališane je strašno skupa i nešto je bez čega nažalost ne možete ako ste odlučili uživati u čarima roditeljstva, no  zahvaljujući ekonomiji dijeljenja možete uštedjeti. Osnivači ove aplikacije žele pomoći roditeljima te ih povezuju kako bi dijelili sve što je potrebno za vaše najmanje.
  • Vayable – volite upoznavati nove ljude? Nemate ništa protiv dodatnih prihoda? Ovo je aplikacija za vas. Sve je više putnika koji ne žele uobičajene turističke rute i jedne te iste priče o povijesti znamenitosti. Žele doživjeti nešto drugačije i družiti se s lokalnom ekipom. Ova je aplikacija dostupna i u Hrvatskoj, Zagreb,Dubrovnik i Split već nude svoje ture.
  • Instacart, jedva čekamo da ovaj američki trend stigne u Lijepu našu i spasi nas od čekanja u redu na blagajnama te gubljenja vremena u dućanima. Napravite popis, pošaljete narudžbu i već u roku sat vremena (ili kad vam odgovara) dostava stiže na vaša vrata uz pristojnu naknadu.

Kada stare stvari više ne funkcioniraju, vrijeme je za isprobavanje novih. Možda vam ovakav način poslovanja još uvijek ne ulijeva sigurnost, no jedno je sigurno – svijet se razvija u smjeru sharing ekonomije i više nema povratka na staro. Stoga dijelite iskustva i usluge te množite dobit :).

Ne želite kupovati informatičku opremu? Opremanje ureda informatičkom opremom ne mora vas baciti u ogroman trošak. Bilo da se radi o manjku resursa ili nedostatku prostora, najam informatičke opreme predstavlja ekonomično rješenje.

Saznajte više o najmu informatičke opreme

Sadržaj omogućava Hrvatski Telekom

BizIT

BizIT

Skupina autora koja djeluje na različitim poslovnim aktivnostima i brine o povećanju prodajnih aktivnosti i produktivnosti unutar različitih poduzeća, projektima plasmana malih i srednjih poduzetnika na online prostor kao i o najuočljivijim projektima interneta.

U sklopu skupine autora su oni koji pišu i realiziraju sljedeće teme: prodajni savjeti, savjeti za produktivnost i organizaciju poslovanja, internet marketing, internet poslovanje, dizajn za online medije, web stranice, upravljanje društvenim mrežama i kampanje na društvenim mrežama.

Komentiraj